tgamegoe.reismee.nl

van slenteren tot slenteren

De eersteavond in Phnom Penh was een rare combinatie, ik en men maatje hebben wat rond gelopen tussen honderde verkoopstandjes, je zag en rook er echt vanalles, hier was een kraampje waar er een soort van pannekoek gebakken werd en even verder verkocht men vlees dat al flink aant stinken was, aan een ander kraampje verkocht men de mooiste en modernste gsm's en even verder waande men zich in de middeleeuwen met zeer oude spullen.Dan op zoek naar een geschikt restaurantje wat voor mij niet makkelijk was, als ik soms zag wat een vliegen er hier op de tafels zitten en hoe smerig ze zijn, amaai!!maar wie zoekt die vind, en wat we gegeten hebben was lekker, en het bier is hier overal te drinken, als het koud is natuurlijk, hier hebben ze de gewoonte om lauw bier te drinken en da smaakt echt niet. Na nog een flinke wandeling was het bedtijd. En ik voelde dat Sutjetan er niet gerust in was, we hadden al veel samen gedaan, maar met twee op de zelfde kamer,?? We hebben ons goed gedragen en ieder in zen eigen bedje, zo als we afgesproken hadden. S'morgens na een sober ontbijtje( van dit toch mooie hotel had ik meer verwacht, maar ja ) zijn we aan een wandeling begonnen naar het koninklijke paleis, Sutjetan wou met tuk tuk en ik te voet, het was een goede km, ik verstond het eerst niet goed maar na een uitleg van haar, en die was, dat ze probeerde om zo weinig mogelijk in de zon te lopen, ze had schrik om bruin te worden, en ik doe er alle moeite voor om juist wel bruin te worden, en uiteindelijk zijn we toch te voet gegaan.het koninklijk paleis was prachtig zoals verwacht.Daarna zijn we naar het grote bekende casino gegaan, en de echt rijke mensen(aree ze deden toch alsof) eens gaan bekijken bij het gokken, tijdens onze korte rondgang heb ik niet echt een gelukkige gokker gezien, ik denk dat ze allemaal aan het verliezen waren :-(. Na een lunch ergens buiten het casino, wandelde we verder ,ik zoveel mogelijk in de zon, Sutjetan zoveel mogelijk in de schaduw, zo liepen we soms 100 meter uit elkander, toen kwamen we aan de brug waar een drie weken geleden bijna 400 mensen vertrappeld werden tijdens paniek bij het feest ter einde van de regenperiode.Op verschillende plaatsen stonden mensen te huilen en lagen er bloemen( een triestige afaire, maar het is zo)We waren gelukkig toen we terug aan het hotel aankwamen, moe maar voldaan. Ik heb nog een biertje uit de frigo genomen en ben op men bed in slaap gevallen, en toen ik wakker werd lag zij ook te snurken. Later op de avond nog wat gaan eten en drinken een biljartje gespeeld en verloren, en het was weer bedtijd.De morgen was snel daar, vandaag zouden we de tuk tuk nemen naad de, Killing Fields, de ondekte massagraven die destijds gemaakt waren door het rigime, POL POT. Het was niet echt iets om naar uit te kijken maar ik wou het gezien hebben, en heb het ook gedaan, mensen die meer willen weten lezen best een boek over het regime van Pol Pot( huiveringswekkend)Later zijn we terug naar de stad gereden via de plaats en tevens musea over deze verschrikkelijke tijden, de foto's die je kon bekijken deden je stil worden , Sutjetan moest er van wenen. En het was weer avond en weer morgend, en vandaag zouden we een luie dag houden ens'anderendaags weer verder trekken.

De rest vertel ik je volgende keer, er staat iemand ongeduldig te wachten aan de deur;

En zij Piet, wat hebben we geleerd vandaag? 1) het was een mooi paleis

2) gokken maakt niet echt gelukkig

3 ) niet iedereen houd van de zon

aan allen die het koud hebben, troost je, het echt zeer warm hebben is ook niet alles :-)

en lezertjes tot de volgende episode van ,,tgamegoe Mario