tgamegoe.reismee.nl

zoals de dag van toen!!

Op het plaatselijke marktje met een straffe kofie op een terrasje nadenkend wat ik vandaag allemaal zou doen, eigenlijk stond het al vast, ik ga naar het tonle sap meer en bezoek de floating market in Kompong phluk( wa ne naam he!! ) Het enige probleem was hoe geraak ik er, met een soort van lijnbus, de fiets, te voet, of den tuk tuk. Ik had voor den tuk tuk gekozen en we om de volgende rede, schuin tegenover me, stonden verschillende tuk tuk opgeteld, normaal zijn deze in felle kleur met allerlei motieven en met meestal jonge drivers die wat engels praten. Er stond 1 tuk tuk bij die er niet zo fraai uitzag en met een oude man zonder tanden als bestuurder, en deze man zou waarschijnlijk geen engels praten, maar toch vertoonde hij iets, ik weet niet wa mor, deze sprak me aan en ik er na toe.Ik had een folder van de floating market en liet deze zien, en de man lachte, eindelijk werk dacht hij, eigenlijk had ik spijt dat hem aan het lachen bracht, het was geen zicht, een lach met open mond , en dan geen tanden. De man probeerde me te vertellen dat de prijs 15 dollar was, en ik vertelde dat ik voor 10 dollar akkoord was, en hij lachte weer en liet me meteen instappen, vooruit met de geit.

De tuk tuk, oud en redelijk versleten en met een motor die regelmatig sputterde, bracht me traag maar veilig naar de eerste stopplaats , rijstvelden zover je kon zien , ik heb een paar foto's genomen en de man probeerde me aan te spreken, en vroeg waar ik vandaan kwam, en toen ik hem het woord, Belgium liet horen, begon de man in het frans te praten. Ik stond versteld, deze man praat frans, en een heel stuk beter dan ik met men drie woordjes die ik destijds op school heb geleerd.

In Kompong Phluk aangekomen na een 45 minuutjes ,ik denk dat andere tuk tuk 's het binnen het half uur doen moest ik eerst een kaartje kopen voor een boot die me ter plaatse zou brengen. Voor 30 dollar wat volgens mij vrij duur was, werd ik naar een boot gestuurd, ik kwam als eerste bij die boot en kon men plaatsje vrij kiezen, een boot voor 10 personen en ik zit hier alleen, hoelang gaat het nog duren eer die boot vol was dacht ik. Na enkele foto's gemaakt te hebben ter plaatse, starte men de boot en vertrok met mij alleen aan boord, en de kapitein, aree ne knaap van een jaar of 25, liet me vooraan zitten, en na een2 of 3minuutjes stopte hij aan een aanlegsteiger en er stapte nog zo een jonge knaap aan boord, en deze knaap was de gids, en sprak redelijk engels, en gidste me zeer goed, alles goed verstaanbaar en met oog voor detail, zodat ik eigenlijk geen vragen hoefde te stellen. We zouden een half uurtje moeten varen , en na een kwartiertje stopte de boot in het midden van een vaargeul tussen allerlei struiken en gewas, wat nu dacht ik?? En ja, ik moest het roer overnemen en mocht een stukje zelf varen, en da was vrij gemakkelijk en plezant en steeds dat je wat gas bij gaf voelde je de boot optrekken, leuk.

Het meer dat zo een 140 km lang was en 30 km breed is een van de belangrijkste voedsel bronnen van cambodja , vooral voor de vis die hier zeer talrijk aanwezig is. En de laatste jaren overbevist is door de vietnamezen die hier hun bron van inkomsten zien, en leven allemaal op een soort van drijvende hut, die voorzien zijn van stroom via autobatterijen. De ene hut was groter en mooier dan de andere, en allemaal brobeerde ze zaken te doen , de ene verkocht vis de ander motoronderdelen en een ander probeerde dozen met chips aan de man te brengen kortom je kon hier vanalles kopen, en dan had je de kinderen die in een soort van wastombe naar je toe peddelde, en probeerden om aan geld te geraken , er waren er zelfs bij die een slang in hun tombe hadden en voor 1 dollar mocht je die vastnemen en een foto maken, deze tafferelen heb je zeker al gezien op tv en in verschillende films.Het drijvende dorp had zelf een katolieke kerk en verschillende scholen.De tijd ging snel en de boot tocht was zo ten einde, ik heb de beide knapen een flinke tip gegeven en waren zeer tevreden. eenmaal terug op vaste grond moest ik de tuk tuk zoeken, er waren er zeker 100 aan het wachten op hun klanten, het was wel eventjes zoeken eer ik de mijne gevonden had, en dan lag de brave man te slapen, ik heb nog snel een flesje water gekocht en dan de man toch maar wakker gemaakt. En dan was het dezelfde weg terug, we zijn nog enkele malen gestopt om wat foto's te maken, en op het einde van de rit de man betaald en nog een kleine tip gegeven, de man lachte weer met open mond zonder tanden, wat me aan een nijlpaard liet denken :-)

Het eerste was nu moest gebeuren was een verfrissende douche, na deze stofferige en bezweete rit. Dan was het tijd om een pizza binnen te spelen, en ik durf je zeggen dat het een van de lekkerste was die ik in jaren gegeten heb, of was het van de grote honger,?? Na de pizza nog eens over de nachtmarket gelopen, en er zijn plaatsen bij, man man als je hier elke dag moest komen ben je in de kortste keren vegetarier, zoals het vlees hier ligt te stinken, en dan die vliegen, er zijn dode kippen die zwart zien van de vliegen bbrrr! Dan maar snel een lekker biertje gaan drinken op een leuk terrasje, en het was zo bedtijd.

Vandaag heb ik een luie dag genomen, wat orde op zaken gesteld, was laten doen, een busticket gekocht, ik vertrek morgenavond met de bus naar de kuststreek, een busrit van 10 uur in een slaapbus ik ben eens benieuwd.

jaja, ik waande me gisteren in de jaren stillekes, maar die mensen leven misschien wel in armoede, maar zijn al bij al wel gelukkig denk ik, en kennen,geen stress!!

het ga jullie goed in het koude maar fijne belgen landje( sebiet begin ik nog te bleten) en denk eraan, begin de dag met een brede lach, en wie weet laat je tevens andere ook lachen ( die ervaring heb ik hier)

groetjes ,, mario,,, en de rest van de bevolking hier, pas op het zijn er allemaal geeg schoon zalle, :-)

Reacties

Reacties

walter

Jaat maat welle lachen hier ook ..... mor groen weet je wel !!! ( toch nog mee twee tanden )
Allee weer een heel belevenis !! denk dat je foto's ook weer de moeite gaan zijn !!
tgajegoe .......... greetz van allemaal en iemand speciaal

{{ reactie.poster_name }}

Reageer

Laat een reactie achter!

De volgende fout is opgetreden
  • {{ error }}
{{ reactieForm.errorMessage }}
Je reactie is opgeslagen!