tgamegoe.reismee.nl

blankenberge, blankenberge, wonderschone stad

S'avonds ben ik voor de eerste keer eens naar een discotheek geweest in cambodja, man man. Volk was er voldoende, het was er ook vrij donker je kon nauwelijks zien tegen wie je sprak, maar die muziek, jong om zot te worden, allemmal muziek in dezelfde zagerige toon, cambodjaanse teksten en iedereen zingt mee, wat een gedoe!! En de prijs voor een biertje kon ook tellen 2,5 dollar voor een pintje, en dan wetende dat vele van de aanwezige geen 2 dollar per dag verdienen, hoe doen ze het?? Ik weet dat Sutjetan 50 dollar mer maand verdiend en er 40 dollar naar een kamertje van 3 bij 3 gaat , en in da kamertje leven ze met 4 mensen.Alleen de oma slaapt op een zeer smal bedje, en de rest gewoon op de grond.

Ik, ben tot een uur of 12 in de disco gebleven, en toen had ik het allemaal gezien, dan terug naar het hotelletje om goe te maffen. En da lukte ook, s'morgens na de gebruikelijke douche met koud water ben ik een goed stevig ontbijt gaan nuttigen en de dag was goe en stevig gestart. Na men eten ben ik voor een bus ticket gaan zien, ik zou deze avond naar de kust vertrekken een 500 km verder,daar ga ik de volgende week de streek uitkammen of onveilig maken. Voor 18 dollar had ik een plaats in een nachtbus met slaapbedden; over de 500 km zouden we 11 uur doen;rap is da niet he!!

Die dag heb ik gewoon wat rond gelopen en men spullen ingepakt; nog eens stevig gegeten. Om 7;20 uur zouden ze me komen ophalen, om om 8 uur te vertrekken. En weet je de startplaats was maar 3 honderd meter verder, dus was ik goe op tijd he!!

10 na 8was de bus ter plaatse, en op het eerste gezicht zag het er vrij goed uit.Na controle van ons ticket moesten we allen met ons gepak instappen, da vond ik raar,mor ik allen niet, ze vonden het allen vreemd.De bus die verdeeld was in twee etages, met langs de ene kant een bedje voor een persoon dan een smalle gang, en dan een dobbele slaapplaats.IK had plaats 3C en had een eenpersoonsplaats op de bovenetagedie wel vrij smal was, maar ja, ik zal dan weer te breed zijn he!! Tegen dat iedereen was ingestapt was het een echte chaos in de bus met al da gepak in de gang, ik had misschien geluk dat ik de bovenste etage had.Juist voor we vertrokken stapte een paar mensen van de bus, ze vonden het niet te doen, aree ik vond het eigenlijk ook maar niks, as ge naar de wc zou moeten , moet ge over al die bagage kruipen..Eens die mensen uit de bus zijn gestapt hebben ze die slaarplaats gebruikt als bagageruimte, en toen was het doenbaar. Ondertussen was het al 9 uur, En we vertrokken , ondertussen hadden we allemaal een busje water en een dekentje gekregen, ik stelde me vragen bij dat dekentje het was zo al warm genoeg. Een half uur later, kwam dat dekentje al goed van pas, de airco in de bus, amaai die kon er wat van.En toen deden ze het licht uit, en probeerde ik te slapen, proberen zij ik he!! het lukte van geen kanten, wat rammelde die bus heen en weer. Dus ik wist het al, van slapen gaat er niet veel in huis komen.

Een half uurtje later stopte de bus op een donkere plaats, en toen ging de bagageruimte van de bus open en werd er een hele hoop spullen ingeladen.weer een tijd verder stopte de bus weer, en ging de bagageruimte weer open en werd er in en uitgeladen, zo is dat verschillende keren gebeurd.Later heb ik vernomen dat de chauffeurs zo een centje bijverdienen en ons in de bus met pak en zak laten zitten; schoon he!!

En om 7 uur s'morgens kwamen we op plaats van bestemming en er stond een ontvangscomite klaar, wel zeker 50 tuk tuk drivers die probeerde een ritje te verzilveren, je werd van alle kanten vast geklampt en getrokken, wat een gedoe!! Ik heb men spullen gepakt en trok me van die ambetante mannen niets aan. En ik te voet verder, maar na een 3OO meter heb ik een alleenstaande tuk tuk driver aangesproken, en die voerde me naar de plaats waar ik moest wezen, ondertussen een paar keer gestopt aan een hotel om de prijs en de kamer te mogen zien( ik heb geleerd he!!) Maar het was hier eens zo duur als op de andere plaatsen waar ik geweest was, en verschillende kamers waren niet echt schoon, ik kan beter zeggen , ze waren vies, ba!!

Dus heb ik meer moeten geven voor een kamer, maar ja, het zij zo, ik lig nu een 100 meter van het strand, op een vieze stofferige zand weg. De kamer was te doen, en daar ik aleen was haalde ze het tweede kussen en handdoek weg, areé jom, maakt da mee. Mor eens we een half uurtje werder waren had ik een kussen en handdoek extra, de deur van de dekenkamer stond open en daar heb ik gebruik van gemaakt, plan trekken noemen ze dat.

Even later na een wandeling over het strand dat er vrij vies bij lag merkte ik het al dit is een plaats waar veel jongere komen, een soort van cambodjaanse blankenberge. na de verkening was het tijd om iets te eten, en nadien het centrum te gaan verkennen dat een 3 km verder landinwaarts lag? En ik te voet verder, ondertussen werd ik verschillende keren aangesproken tuk tuk sir? en ik moest weer neen zeggen en probeerde uit te leggen dat men schoenen mijn tuk tuks waren; sommige moesten er om lachen , andere verklaarde me gek.het centrum wat eigenlijk een copie was van de andere steden waar ik geweest was, misschien is het hier nog vuiler en smeriger, overal ligt papier en plastiek, etensresten, lege blikjes ezv, langs de baan.

Een uur of 3 later was ik ,terug en ben nog eens over het strand gelopen , en ja tis net blankenberge. ondertussen heb ik kunnen genieten van de zons ondergang. nog wat gegeten en toen werd ik moe ven ben op men kamer in slaap gevallen. Na ik terug wakker was ben ik aan dit schrijven begonnen, dus ik ben weer helemaal bij.

sebiet ga ik nog ene drinken aan het strand er zal wel iets te zien zijn zeker?? Maar dat is voor volgende keer.

stofferige en zeer warme groetjes toen ik daarnet in de spiegel keek, zag ik er uit als een kalkoen, insmeren geblazen!! of laten insmeren :-)

saluukes mario in blankenberge

Reacties

Reacties

Freddy

Awel, als ge terug bent kunnen we is klappen, nu verstaat ge me beter denk ik met dat rondzwerven in die rare landen. Plantrekken, ik doe ni liever.

{{ reactie.poster_name }}

Reageer

Laat een reactie achter!

De volgende fout is opgetreden
  • {{ error }}
{{ reactieForm.errorMessage }}
Je reactie is opgeslagen!