tgamegoe.reismee.nl

ikke van iet vies ??? ba nieje

Wa heb ik de laatste dagen gedaan?, Eigenlijk veel , en niet veel, om te beginnen ben ik de eerste avond Kampot gaan verkennen, en al snel merkte ik , dat het meer landelijk was en ook vuiler dan andere streken. De bewoners poetsen voor hun deur en kieperen alles op braakliggend land, met gevolg na de eerste beste wind is alles weer vanouds,

Na de verkenning wat gegeten en gedronken in het hotel, het was er vrij duur tegenover andere plaatsen, en wat je op je bord kreeg was net genoeg als voorgerecht, dus ik ben met honger gaan slapen. En ik dacht lekker te slapen, amaai het was heel wat minder. Ik had een kamer tegen de straatkant en het geluid ging dwars door de houten muren, ik ben zeker als ik een windje liet men het op straat kon horen( versta je). En wat ik ook niet wist; een straat verder begon de islamwijk, ens'nachts omstreeks 4 uur begonnen de gebeden door de luidsprekers te galmen, ik denk dat ze de koran wel 4 keer hebben gelezen.

Ik had zo goed als niet geslapen , tegenstaande was ik om half negen al paraat om men morgendmaal te nuttigen.Onderweg had ik een tuk tuk driver aangesproken, en die zou me het binnenland laten zien.Om10 uur stipt was hij ter plaatse, en we vertrokken , ik voelde me als een koning in een koets.Een tijdje later stopte de man op een plaats waar men rijst aan het oogsten waren, de man trachte me alles duidelijk te maken, en da lukte. de geoogste rijst ligt dan te drogen op rieten matjes net naast de rijweg, met gevolg, de stofferige wegen de zeer vervuilende auto's en vrachtwagens en dergelijke, bevuilde de rijst enorm. Tijdens dat de man zen uitleg aan het doen was liep er een zeer vieze hond pal door de rijst, even later was het nog erger een paar kippen scharrelde door de rijst en éen van de kippen kon zich niet inhouden en plante haar hoopje tussen de rijstkorrels. Even later kwam er een vrouwtje met een pot , ze vulde die met de rijst, en vroeg me of ze rijstsoep moest maken , ik bedankte haar vriendelijk, en ze was boos dat ik niets kocht( ik had geen zin in rijst met kippenpoep)

Weer verder trokken we het gebergte in, soms dacht ik dat de tuk tuk het niet kon trekken, maar het lukte wonderwel.De man stopte parkeerde zich, en we gingen te voet verder, na een kwartiertje bergop te slenteren was er een grote poort en daar gingen we binnen. Het was een plantage van allerlij groente en fruit, was me het meeste aansprak waren de hoge struiken met kleine groene bolletjes aan, dat was de werelberoemde Kampotperer, de beste ter wereld naar het schijnt, maar ik merte geen verschil.nog wat verder gelopen stond er een soort van schuur, en in de schaduw van enkele bomen, lag de familie ter plaatsen te rusten in hun hangmatten.Bij men aankomt vlogen ze allemaal recht en zette hun beste smile op.Ik heb er uitleg gekregen over de oogsten van mango, een soort van kiwi, en andere gewassen, het intereseerde me wel. Na de uitleg probeerden ze me vanalles te laten kopen, maar wat ben ik met een kilo peper tijdens de reis??Ik heb ze 10 000 real gegeven( 2,5 dollar) en ze waren ook te vrede, en wuifde me lachend uit.

Dan komen we in Kep aan de kust en daar is er een kleine vissershaven waar men levende krab kon kopen en ter plaatse laten gaar koken. toen ik zag hoe alles te werk ging had ik al gegeten en gedronken, het was een smerige bedoening, en hoorde van andere westerling dat het toch allemaal niet zo smakelijk was.Ik heb nog een tempel en een zoutmeertje bezocht, en kwam moegezeten terug aan men hotel, nu voelde ik me geen koning meer, maar voelde me geradbraakt.Na een verfrissende douche, en wat voedsel en drank was het weer bedtijd. Het werd een,nacht zoals voorheen, zo goed als niet geslapen.

Hier zou ik niet langer blijven en bestiste naar Battambang te reizen en moest de bus nemen naar Phnong Penh, deze reis zou ongeveer 6 uur duren, Ik had een bank voor mij aleen in de bus, en dat gaf me de mogelijkheid om te slapen, wat zeer goed lukte.In Phnong Penh aangekomen moest ik een andere bus nemen en deze reis zou nog eens meer dan 8 uur duren, en ik besliste om in Siem Reap te stoppen. Zo kon ik men maatje Sutjetan weer eens opzoeken.Het was al flink donker toen ik ter plaatse was, en heb het hotel van vorige keer genomen, de baas was tevreden en gaf me de kamer van vorige keer, en ik ook tevrede.

Na de deugddoende douche, meer dan 12 uur in de bus, weet je wel , heb ik men maatje gaan opzoeken, en ze schrok toen ze me zag, we zijn beide iets gaan eten en drinken, en men kaarsje doofde snel, het was bedtijd. Ik denk dat ik al sliep voor ik de matras raakte, en had een zeer goede verdiende nachtrust.

Oja!! op de overbevolkte bus naar Siem Reap zat er een oude man naast me, op zich geen probleem, tot de man een gekookte maiskolf begon op te eten, en binnen de korste keren was ik zelf bijna een maiskolf, die man kon smossen zeg. Ik maakte de man er attant op, en de man keek zeer boos naar me, en wat hij sprak was zeker niets goeds. Een poos later begon de man een gekookt ei te pellen, normaal geen probleem tot ik zag dat het een halfuitgebroed ei was, het kuiken was bijna volgroeid . en toen de man dit kuiken in stukken trok en er op begon ze zabberen, keerde men maag bijna, ik heb de hele periode geprobeerd naar de andere kant te kijken, erg smakelijk was dit niet zalle!!

Deze morgend was ikvroeg uit de veren na een zalige nachtrust, en wat ik vandaag ga ondernemen weet ik nog niet, dat horen jullie volgende keer wel weer.

Nogmaals, wat een mens meemaken kan, er komen steeds verrassingen, en dat is het leuke achteraf, maar ik verzeker je toen die man op dat kuiken zabberde had ik een totaal ander gevoel;

groetjes uit Sien Reap, men thuis in Cambodja

Reacties

Reacties

freddy

terug in Siewm Riep, waarom ben je ni verder getrokken?
en groetjes uit Allentown, Pensylvania, 0 gr . maar geen sneeuw.
Hou je goed mario

{{ reactie.poster_name }}

Reageer

Laat een reactie achter!

De volgende fout is opgetreden
  • {{ error }}
{{ reactieForm.errorMessage }}
Je reactie is opgeslagen!